mandag den 20. februar 2012

Rugbrødssyge?

Min mor sagde i sidste uge, at jeg nok havde fået rugbrødssyge. Jeg tror hun havde helt ret. Dels var der den fysiske del, hvor alt eller intet jeg valgte at udsætte min mave for, gav bagslag og sendte mig hjem fra arbejde (I will spare you the details...). Og dels den psykiske del, hvor tanken om hjemmevant mad, danske tv programmer, indkøb i Fakta eller bare min egen hovedpude gav stik i maven og mindede mig om, hvor langt væk jeg var fra det hele. Bare giv mig noget, jeg kender! Og Cairo var overvældende... gange 30. Nu skriver jeg var. Det er byen sådan set stadig. Underligt, for jeg vidste jo godt, hvad jeg kom ned til. Jeg har jo lige været her 3 måneder. Men en kombination af at bo hos venner, på hostel, nyt arbejde, nye kolleger, fyldte gader med højtråbende egyptere, ikke at kunne lave mad selv, frustrerende arabisktimer, spise falafel lidt for mange gange på en uge, feste til sent og ikke have (fysisk) rum til at samle tankerne og følge med, gjorde, at andedammen hjemme trak. Gevaldigt. Så jeg fik rugbrødssyge.

I lørdags flyttede jeg så endelig til mit eget værelse hos en veninde i min gamle bydel, Dokki. Åh, den fryd og lykke at lave aftensmad af egne indkøbte madvarer og fylde maven med grønsagssuppe. Og kunne lave frokost til arbejdet og vaske tøj og lægge tøj i skabe og.... jeg har nu indset, at jeg åbenbart er mere vanemenneske end jeg lige troede, at jeg var. Har da boet i udlandet før og levet ud af en rygsæk, bevares. Men underskud af hjemmevante ting og ordentlig mad duer åbenbart ikke for mig mere.

Nu har jeg så ikke fundet rugbrødet hernede endnu :) Men overskuddet er kommet tilbage, og jeg kan nemmere ryste småting af mig, som de første 3 uger hernede kunne vælte læsset. Jeg er kommet bedre ind i arbejdet hos Nazra, har ikke überhovedpine efter arabisktimerne længere og skal så småt i gang i et fitnesscenter Arabic style. Vi taler belly dancing og Amr Diab. Glæder mig til at fortælle mere om det hele snart igen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar