mandag den 19. marts 2012

Hvorfor dagene er kortere i Cairo

Jeg synes jeg har travlt. Mere her end i Danmark.

Jeg har end ikke skænket min blog en tanke siden sidste artikelindlæg men kan forstå på datooversigten, at der er gået endnu en uge. Og jeg forstår ikke hvordan.

Eller. Et kig i kalenderen kan nok forklare hvorfor.

Da jeg kom herned satte jeg mig for at lære arabisk. I hvet fald en god base. Og det tager tid. Udover mine 2 gange 2 timers arabiskundervisning hver uge + lektier forsøger jeg et par gange om ugen at mødes med nogle lokale unge i Borsa café området downtown for at tale arabisk. Fair trade language exchange er et initiativ på facebook oprettet af en lokal ung fyr, og de arabiskkyndige ønsker så at tale enten engelsk og ofte tysk. 1 time arabisk og 1 time andet sprog er konceptet.

Fint koncept, omend samtalen ofte er et miks af flere sprog - engelsk, tysk, arabisk og så lokal dialekt. Og når det foregår midt i gaden med scootere, gadesælgere, musik og højtråbende egyptere giver det udfordringer for at lære ordentligt. Men lidt slang har jeg da fået lært og det er altid hyggeligt at mødes og drikke chai med mynte og høre lidt til folk.

Denne uge bød så på to aftener med sprogforvirring samt et par gange i træningscentret. Som jeg har været helt vildt glad for. Flere udlændinge i Cairo føler ikke de kan bevæge sig ordentligt her. Fortorvene - hvis der er et - er hullet og fyldt med parkerede biler, så oftest går man på vejene. Og træder til side konstant for de passerende biler. At løbe en tur er decideret sundhedsskadeligt i følge med irske ven, som forsøgte sig i efteråret og måtte vende hjemad, da han måtte kigge ned konstant ift. huller på vejen, og til og med oplevede vejrtrækningsproblemer pga. smog og andet godt. Vi joker med Cairos luftforurening tager et par år af vores gennemsnitsalder.

Så træningscentret er meget velkomment, og de mange timer med toning, zumba, belly dancing, cardio, mamma mia mix (?) og andet godt - tilsat vanvittig høj træningsmusik, for egypterne er bare pjattede med høj musik - har virkelig været det hele værd. Har besluttet at forlænge med endnu en måned.

Denne uges arbejde bød så også på to dages workshop i advocacy training. På arabisk. Og det var cirka hårdt, men rigtig spændende emne og i øvrig fantastisk arabisktræning. Mine kolleger bød ind med engelsk engang i mellem, når jeg var helt lost. Så det gik egentligt ok.

Og så skulle weekenden da også lige bruges på to dages konference om feminisme i et islamisk perspektiv arrangeret af KVINFO, det dansk-egyptiske dialoginstitut i Cairo (DEDI) og en lokal NGO, Women Memory Forum. Heldigvis med oversætter.

Og det omhandlede islams syn på kvinden, fortolkninger af Koranen om tørklæder, kvinderollen etc. og var vanvittigt spændende. Og provokerende. Det kan virkelig være svært at lægge sit eget vestlige perspektiv lidt til side og prøve at lytte til oplæggene og forstå baggrunden for pointerne, selvom de - ofte - ligger så langt fra mit syn på kvinderettigheder, feminisme og kønsroller. Det må være sundt at udfordre sig selv på den måde.

Og nå ja, en enkelt belly dance fest med nogle af mine lokale og internationale veninder nåede jeg også lige torsdag, hvilket mine hennabeklædte arme nu vidner om. Så alt i alt en laaaaaang men dejlig uge i Cairo. Jeg tager den lige lidt mere med ro denne uge, inshallah.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar